Mengikut format pentaksiran yang telah diluluskan dalam Mesyuarat Jawatankuasa Kurikulum Pusat pada April lalu, subjek Sejarah akan diuji dalam tiga kertas yang melibatkan soalan aneka pilihan, struktur dan esei serta tugasan. Kertas 1 mengandungi 40 soalan objektif yang perlu dijawab oleh calon dalam tempoh satu jam. Ia menyumbang 30 peratus daripada markah keseluruhan.
Manakala Kertas 2 pula merupakan soalan subjektif yang dibahagikan kepada Bahagian A untuk soalan berbentuk struktur dan Bahagian B untuk esei. Semua calon wajib menjawab empat soalan yang terdapat dalam Bahagian A. Sepuluh markah untuk setiap soalan. Bahagian B mengandungi tujuh soalan dan calon hanya perlu menjawab tiga soalan sahaja. Dua puluh markah untuk setiap soalan. Jumlah markah ialah 100 tetapi secara keseluruhan Kertas 2 menyumbang sebanyak 50 peratus. Tempoh ujian untuk Kertas 2 ialah selama dua jam setengah.
Kertas 3 yang merupakan soalan berbentuk tugasan menyumbang sebanyak 20 peratus daripada markah keseluruhan. Ujian bagi kertas ini dijalankan dalam tempoh tiga jam tetapi calon akan diberi tema atau tajuk umum sebulan lebih awal dari tarikh peperiksaan.
Tema/tajuk tugasan umum akan diberikan sebulan sebelum tarikh peperiksaan Kertas 3. Manakala tajuk tugasan khusus dan panduan menjawab Kertas 3 akan diberi pada hari peperiksaan. Dari segi aras kesukaran soalan, ia digubal sesuai dengan tahap pembelajaran Sejarah pelajar pada hujung tingkatan lima. Semua soalan dibina mengikut sukatan pelajaran tingkatan empat dan lima. Bagi kertas "Open Book Test" ini, pelajar boleh membawa masuk buku teks/bahan ilmiah untuk menjawab soalan dalam masa 3 jam. Pelajar boleh petik ayat daripada buku teks (intoto) untuk dapat markah (bahan bercetak yang relevan). Markah diberi berdasarkan pengenalan dan perkembangan isi mengikut format yang disediakan.
Konstruk untuk setiap soalan berbeza mengikut Kertas. Bagi Kertas 1, soalan menjurus kepada keupayaan mengingat, memahami dan menganalisis. Kertas 2 pula memerlukan pelajar mengingat, memahami, mengaplikasi, menganalisis, menilai dan menjana idea. Tugasan dalam Kertas 3 pula bertujuan memahami, mengaplikasi, menganalisis, menilai, menjana idea dan nilai. [Sumber maklumat : Utusan Malaysia]
Contoh soalan Sejarah Kertas 3:
Tajuk
Umum Tugas
Tajuk 9.2 – Dasar British terhadap Ekonomi Negara dan Kesannya
(Merujuk
tema 9 Huraian Sukatan Pelajaran dan buku teks Sejarah Tingkatan 4 Bab 10)
Berdasarkan
tajuk di atas calon dikehendaki melaksanakan tugasan berikut:
i. Membuat rujukan untuk mengumpul maklumat
daripada pelbagai sumber seperti buku teks, buku ilmiah, akhbar, majalah,
risalah, internet dan lain-lain.
ii. Pada hari peperiksaan, calon dibenarkan
membawa masuk buku teks, buku ilmiah dan bahan bercetak yang berkaitan ke dalam bilik peperiksaan.
iii. Bahan tersebut boleh digunakan sebagai
rujukan untuk menjawab soalan.
Format pemarkahan Kertas 3:
Format pemarkahan Kertas 3:
FORMAT
|
ASPEK/KONSTRUK
|
MARKAH
|
PENGENALAN
|
Memahami
|
5 Markah
|
ISI dan HURAIAN
|
Memahami
|
30 Markah
|
Menganalisis
|
15 Markah
|
|
Mengaplikasi
|
15 Markah
|
|
Menilai
|
10 Markah
|
|
Mencipta/ Menjana Idea
|
10 Markah
|
|
Nilai/ Iktibar/Patriotisme
|
10 Markah
|
|
KESIMPULAN
|
Merumus
|
5 Markah
|
JUMLAH
MARKAH
|
100
|
No comments:
Post a Comment