MENGENALI SMKBR

SMK BUKIT RANGIN
25150 KUANTAN
Tel : 09-536 6235
Faks : 09-536 1457
Emel : cea4081.smkbr@gmail.com

Lokasi : Perumahan Bukit Rangin
Visi : SMK Bukit Rangin Sekolah Kluster Kecemerlangan Tahun 2016
Misi : Melestarikan Sistem Pendidikan Yang Berkualiti Untuk Membangunkan Potensi Individu Bagi Memenuhi Aspirasi Negara

Monday, 15 August 2011

Lagu

Saya sentiasa ada lagu kenangan di sekolah. Di SMART tahun 90-an kami ada "Suci Dalam Debu" dendangan Saleem sebagai lagu motivasi program luar dan dalam. Kisah cinta profesional saya di SMK Seri Bentong terpancar jelas dalam "Ayat-Ayat Cinta" yang diilhamkan novel laris Habiburrahman al-Shirazi untuk filem Indonesia dengan jodol yang sama.

SMKBR? 2009,lagu termerdu yang saya dengar ketika di sini dalam minggu pertama ialah Lagu Sekolah dan Jasa Bonda . Hati saya melonjak tinggi apabila mendengar acapella "Semalam" yang digubah dari "Yesterday" (dendangan The Beatles -karya 1965:McCartney) oleh kumpulan nasyid kita. Tema keinsafan diserlahkan tepat, lunak dan menusuk. Ustazah Nagyah mempromosi program JK Kebajikan dengan "InsyaAllah" oleh Maher Zain yang juga lagu tema Kem Kepimpinan Pengawas pada tahun 2010. Kesannya hebat pada perasaan saya.

Di penghujung ini, lagu Roslan Madun "Lemak Manis" dimainkan oleh isteri saya untuk bahan KOMSASnya. Minda saya cepat menukar "anak siapa" kepada "sekolah siapa" ("Kupandanglah manis amboi amboi, anak siapa...")

KEPUTUSANNYA: Pemenang survey perasaan peribadi:"Semalam" adalah lagu saya di SMKBR. Terima kasih Cikgu Tengku, Cikgu Siti Nor Asyikin, Ustazah Sharifah dan tentunya "Shoutul Nasihah" yang turut mewarnai pengalaman singkat saya di SMKBR! SubhanAllah.

Apa Perasaan Saya?

Ada yang mula bertanya tentang perasaan saya menjelang 22 Ogos 2011.

Secara peribadi, saya harap tarikh itu tak menyebabkan saya tinggalkan SMKBR. Tetapi perasaan peribadi seorang penjawat awam dan kakitangan kerajaan tidak lebih penting berbanding pendirian profesional. Setiap tanda tangan saya sebagai Pengetua akan didahului dengan frasa: "Saya yang menurut perintah,". Kata "saya" hanya satu berbanding tiga kata lain. 25% saya, 75% tugas.
Mendahulukan tugas awam daripada peribadi juga jelas tercatat dalam Akujanji semua penjawat awam.

Anak saya balik bercerita bahawa kawannya berkata: "Kesian ayah awak kena pergi sekolah yang banyak lalat!". Saya cuma senyum dengan pandangan peribadi murid sekolah. Pandangan profesional melihat cabaran lebih besar daripada itu.

Ketua Sektor Pengurusan Sekolah (En. Wan Abdul Hamid) pernah meminta saya menyiapkan kertas kerja Cadangan Sekolah Rancangan Khas di SMKBR. Secara profesionalnya beliau mahu saya meletakkan standard baru kepada SMKBR sebagaimana 2 SRK yang saya tempa pengalaman bersama sebelumnya. Kami menyelesaikan kertas asas (dengan 70% data sokongan)tersebut secara profesional dalam masa 3 hari. GPK Pentadbiran, GPK HEM, GPK Kokurikulum dan Guru Kaunseling terlibat dan tahu.

Apabila En. Wan saya temui di JPNP, beliau hanya mengangkat kening dan menarik nafas menyatakan bahawa saya perlu digerakkan untuk menjaga SHAKS yang Pengetuanya mengisi kekosongan SMART. Jawapannya profesional dan hanya profesional sahaja yang faham.

Murid kita yang seorang ini pula berkata "Buat apa ke SHAKS, kat sini pun berlambak budak SHAKS!" Saya tak jawab.

Beberapa murid 1T dan 1D kata: "Nak ikut". Saya terharu, tetapi menjawab profesional: "Score PMR, kita jumpa di sana!"

Cikgu Norahishah bertanya "Is it true that you are leaving us?". Memang beliau saja yang sentiasa bercakap dengan saya menggunakan Bahasa Inggeris. Saya jawab: "That's for sure." Kerana saya fikir kalau tidak sekarang,akan datang berlaku juga.

Tapi saya ada menambah secara tak profesional apabila beliau mengucapkan tahniah: "I don't see anything good in that!" Maaf, bukan maksud saya tahniah itu tak bermakna bagi saya, atau pertukaran itu tak membawa kebaikan kepada saya, tetapi kekacauan perasaan ketika menjawab. Kelemahan saya. Macam-macam ada dalam minda!

Saya masih amat memikirkan apa yang telah kami rancang dan impaknya yang bakal disaksikan. Murid SPM sekarang yang kami cuba orientasikan selepas PMR 2009 dulu bakal membuktikan keupayaan. Calon PMR yang dirancang untuk memecahkan rekod. Masalah ponteng yang makin berkurang tetapi tetap perlukan perhatian. Rumah murid yang nak dilawati. Penjaga yang akan dihadapi. Guru yang perlukan pembelaan. Padang sekolah yang nak dipulihkan dengan belanja RM300,000. Senarai lebih panjang murid yang perlukan bantuan. Tinju SUKMA 2012 yang kita menjadi venue pertandingan. Saya mungkin tidak akan dapat melihatnya sebagai seorang Pengetua lagi.

Adakah perasaan kecewa? Tidak, tetapi lebih kepada rasa tidak berdaya menahan gelombang perasaan yang bercampur-baur. Saya juga sedang mengumpul kekuatan untuk menghadapi medan sekolah yang semua muridnya di asrama. Deja vu? Macam Seri Bentong? (Tv di sebelah komputer ini sedang menyiarkan sedutan video mendiang Shammi Kapoor, hero Hindustan yang baru meninggal dunia - filem Brahmanchari - sedang berdendang di asrama anak yatim jagaannya. Cadar dan selimut putih melepak, katil bertingkat - mengembalikan ingatan zaman saya di sekolah lebih 30 tahun dulu).

Rakan-rakan mengucapkan tahniah: Di masjid sebelum khutbah, di JPNP, panggilan dan sms telefon. YB Zaili, Pengerusi dan S/U Masjid Bukit Rangin turut mendapat berita. Cuma saya nyatakan itu bukan kenaikan pangkat. Pangkat/gred tak berubah, tetapi tanggungjawabnya berubah menjadi 24 jam! Hajah Rubiah (mantan Pengetua kami di SMART)yang kini mengetuai pentadbiran asrama anak yatim di Indera Mahkota, hari ini dalam tertawa menyatakan "Tahniahlah, kerja banyak!". Dia amat memahami tugas profesional Pengetua sekolah berasrama.

Apa perasaan saya? 25% peribadi. 75% profesional. Moga Allah melindungi saya daripada perasaan yang membebankan.

Sunday, 14 August 2011

Setakat Manakah Cukup?

Dalam beberapa minggu kebelakangan ini, banyak perkara berlaku yang menimbulkan persoalan:Setakat manakah cukup? Setakat manakah cukup peringatan, makluman, kejadian dan pengalaman yang dapat menyedarkan kita warga pendidik?

'Experience is the best teacher', demikian kata hikmat Inggeris yang kami belajar dalam kelas dulu. Masalahnya ialah berapa kali kita "sudah terhantuk baru tengadah", seperti ujar perumpamaan Melayu? Sebab itulah kita patut juga memikirkan coretan seorang penulis yang menegaskan: "Manusia belajar dari kesilapan, tetapi saya belajar dari kesilapan orang lain." Kita patut banyak belajar dari kesilapan dan pengalaman orang lain di sekeliling kita. Taklah banyak sangat silapnya.

Amat ideal bunyinya; asal saja kita membuat refleksi kesalahan/kesilapan/pengalaman orang, kita akan jadi bijak dan kurang melakukan kesilapan. Maka, manusia yang selalu menonton filem, drama, berita, cerita, bergaul bersama orang ramai, dengar hadis, baca dan faham ayat al-Quran akan kuranglah silap mereka. Saya fikir: BELUM TENTU!

Kita sering mengulang kesilapan. Bila dan bagaimanakah keadaannya? Apabila letih, lapar, marah, kurang tidur, tertekan, keliru, malas, kaya-raya, melarat,terdesak,terlalu seronok, didorong nafsu, dipengaruhi manusia, jin, Iblis dan segala macam hal/keadaan, silap juga! Silap itu pula grednya boleh jadi biasa atau berdosa. Soal hukum taklifi: Wajib, Sunat,Haram,Makruh dan Harus jadi perkiraan orang Islam dalam semua perbuatan. Dalam berkira dan berhukum itu pun kita masih lagi boleh silap dan terjerumus.

Setakat manakah cukup kita tahu/dengar/tonton/baca hal orang kita yang putus jari, hancur jari, buta mata,mengamuk, berkelahi atau terbakar rumah akibat letupan mercun untuk kita berhenti bermain bahan larangan itu? Atau kita nak tunggu ada orang mati di hadapan kita, mata kita atau ahli keluarga kita cedera atau buta?

Setakat mana cukup untuk kita ambil iktibar agar kita memerhatikan murid dalam kawalan kita sepanjang masa secara munasabah? Atau kita nak tunggu murid kita cedera,mati terjun bangunan, mati digigit tebuan, dilanggar kereta dalam kawasan sekolah oleh guru/ibu bapa/pelawat untuk kita mula berwaspada?

Setakat mana cukup untuk kita berwaspada mengawal dan mengawas peperiksaan dengan spesifikasi profesional LPM/MPM? Nak tunggu murid/ibu bapa mengadu kepada Pengetua, PPD, JPN atau menunggu orang mencemar nama sekolah kita di akhbar?

Setakat mana cukup untuk meyakinkan kita bahawa murid patut dianggap sebagai anak sendiri dalam menangani atau mendisiplinkan mereka? Perlukan kita tunggu hingga berumahtangga dan ada anak remaja belasan tahun untuk kita mempunyai perasaan sensitif demikian?

Meletakkan diri di tempat yang sepatutnya sebagai guru serta ibu/bapa di sekolah memerlukan sedikit masa dan latihan. Mari kita usahakan.

Cabaran, dugaan dan ujian Allah sentiasa menunggu. Soalnya, setakat manakah kita redha menghadapinya dengan keyakinan hamba yang setia? Atau kita akan goyah pendirian dan mencari kesalahan orang di sekeliling kita untuk disalahkan? Mungkin lebih mudah jika kita mencari penyelesaian dan membaiki keadaan. Kerana kesannya tidaklah nanti begitu berselerak ('messy'). Mural pada dinding tangga menghala ke Bilik Guru mengingatkan kita agar berhenti mencari kesalahan ('fault') dan mencari penyelesaian ('solution').





Wednesday, 10 August 2011

Antara 'Award' & 'Box-Office'

Menang 'award' dan pecah 'box-office' kata Cikgu Nasri. Saya tak berpeluang menghayati tayangan Movie Maker oleh Ustazah Nagyah dan krew JK Kebajikan bersama semua guru. Saya mengambil masa sendiri, seorang diri menontonnya selepas perjumpaan tamat.

Bohonglah jika saya tak rasa sedih. Juga bohong jika air mata tak mengalir. Paparan wajah anak-anak SMKBR yang memerlukan perhatian memang meruntun perasaan. Dalam 2 tahun lebih, saya tak pernah melihat keadaan yang lebih mendesak. Kisah kedaifan anak-anak kita serta keluarga mereka bukan drama rekaan.

Betapa berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. Lagi kuat kita berusaha membantu, lebih banyak yang Allah "bukakan" untuk kita. Kisah mereka takkan terbuka jika kita hanya bertekad mengajar sebaik mungkin. Menjadi guru atau pengajar biasa bukannya sukar. Tak susah jika hanya berkejar ke sekolah untuk tiba jam 7.30 pagi dan bergegas balik jam 2.40 petang.

Kerap kita merungut murid tak bermotivasi, malas, lesu, tidur dan tak berminat. Motivasi apanya, minat apanya, jika mereka mengheret kaki yang berat ke pintu pagar sekolah saban hari. Mereka tak bersarapan setiap pagi dan tidak mampu berbelanja ketika anak-anak lain berselera makan tak mengangkat muka di meja kantin. Muka mereka pucat menahan lapar yang menggigit, mata tak berseri keletihan menghadapi hidup.

Mereka jarang menyarung baju baru, sedangkan anak-anak kita di rumah mengambil masa yang lama memilih baju mana yang nak dipakai sepenuh almari. Menjadi guru prihatin yang mengambil tahu dan mengambil tindakan memang sukar.

Saya pernah mengulang-ulang kata bahawa jika kita cuba membantu, Allah akan buka jalan. Allah Maha Kaya. Jika kita tak mampu,Allah kirim orang lain untuk bantu. Kita jangan berkira memberi kerana jika Allah mula berkira memberi kepada kita, hidup kita bakal sempit. Allah telah,sedang dan akan menguji kita.

Maka, bangga rasanya apabila melihat JK Kebajikan mengumpul data, menemu bual,mengambil gambar,dan menyusun persembahan. Saya tak sempat dan tak mampu melakukannya. Saya tak boleh bekerja tanpa 'team' yang begini. Kalaulah kita semua nampak kelebihan usaha begini dalam tugas-tugas di sekolah, SMKBR akan mencipta kenangan terindah buat anak-anak didiknya.

Tak 'glamour' keputusan akademik yang meningkat jika kita mengelak daripada menyelami rasa hati murid kita. Pengalaman telah mengajar saya bahawa pada saat kita mula mengambil berat, meraka akan menunjukkan perubahan tingkah laku.

Kenapa murid SMKBR menganggap sekolah kita ialah sekolah terbaik apabila mereka bertukar sekolah? Sindrom "gila talak"? Kerana bangunan cantik? Bersih? Aman? Cikgu lebih 'handsome', cantik,bergaya dan lawa? Atau sebenarnya kerana kita ambil berat, peduli, cakna dan mendengar luahan atau sedia menerima mereka tanpa syarat, menghormati serta menyayangi?

Kita dah berbuat sesuatu yang menyentuh hati dan mengubah pandangan hidup mereka bahawa harapan masih ada.Senarai murid kita yang perlukan bantuan sudah membuka mata banyak pihak. Terima kasih semua yang terasa dan berkongsi keprihatinan. Terima kasih kepada semua yang menyumbang. Moga kita terus berikhtiar membawa perubahan yang berwarna-warni ceria sebagaimana yang dicatat oleh Cikgu Puteri dalam ‘promo’ majalah sekolah.

Kalau ada award untuk promosi program sekolah, pemenangnya sudah tentu Ustazah Nagyah dan krewnya! Dalam ketidakmampuan kita, saya serahkan kepada Allah untuk menilai dan membalasnya. Yang pastinya hati saya makin berat meninggalkan anak-anak SMKBR. Atau berat kerana sebenarnya hati saya akan tertinggal di sini…

Tuesday, 9 August 2011

Program Bulan Membaca 2011


UNIK. Begitulah yang boleh dikatakan dengan program Bulan Membaca yang dilancarkan pada Isnin 8 Ogos baru-baru ini di Dewan Bitara. Semua murid dan guru dibekalkan satu naskhah bahan bacaan dan diberi masa 10 minit untuk mentelaah bahan tersebut. Suasana di dewan menjadi sunyi seketika. Semua mata tertumpu kepada bahan bacaan yang dibekalkan. 10 minit berlalu. Masing-masing, guru dan murid, sama-sama menuggu giliran (sekiranya terpilih) untuk membaca atau membuat resensi tentang bahan yang dibaca. 3 orang murid dan seorang guru bertuah telah selesai membuat tugasan masing-masing, dengan cara tersendiri. Ada juga yang diiringi dengan `sound effect' orang selsema. Simple tetapi menghiburkan dan bermaklumat. Walau bagaimanapun, semuanya boleh dan mampu walaupun semua murid yang `terpanggil' itu tidak pernah berucap di khalayak pun. Mungkin program sebegini boleh menjadi titik tolak mencungkil bakat terpendam dan terperam.
          Bulan Membaca bertujuan menggalakkan aktiviti membaca dalam kalangan warga sekolah terutamanya anak didik yang memerlukan ilmu pengetahuan dari semasa ke semasa. Bulan membaca  peringkat kebangsaan dipelopori oleh Perpustakaan Malaysia dan disokong sepenuhnya oleh Bahagian Teknologi Pendidikan Negeri di bawah Kementerian Pelajaran Malaysia.  
            Aktiviti-aktiviti yang akan dijalankan sepanjang Bulan Membaca
1.   Pelancaran Bulan Membaca
2.   Ulasan buku/artikel
3.   Pertandingan peminjam buku terbanyak
4.   Pertandingan teka silang kata
5.   Pertandingan menghias sudut bacaan kelas

PARADIGMA 2010

CANTIK dan berwarna-warni. Sesuai dengan namanya, majalah tahunan SMK Bukit Rangin sentiasa update dengan perubahan semasa. Warna-warna segar yang menjadi tema kulit majalah Paradigma tahun 2010 seiring dengan perubahan-perubahan yang mewarnai sekolah ini. Walaupun keluarannya agak lewat, namun penampilannya yang berbeza sangat mengujakan. Setiap helaian dihiasi dengan grafik yang menarik dan berwarna-warni menjadikan mata yang menatap berasa puas. Semoga penampilan Paradigma akan datang lebih menarik. Mungkin dengan memasukkan isu utama/fokus bersama kupasan terperinci.

          Kepada murid-murid yang belum memperolehi majalah ini, bolehlah dapatkan naskhah anda daripada guru kelas tahun 2010 atau berjumpa dengan Puan Puteri Azirah bt Abdul Aziz untuk maklumat lanjut.

Monday, 8 August 2011

Looking Back

Hari ini En. Mohamad Noor, pengusaha kantin SMKBR berkali-kali cuba menghubungi aku. Dia kucari di bazar Ramadan nombor 21 berhampiran Masjid Negeri. Renungannya agak berbeza apabila kami berjabat tangan. Bekas komando polis ini sering kupanggil “Che Noor” atau “bos”. Selepas 2 tahun berjumpa hampir setiap hari persekolahan, aku mula berhubung dengannya dengan ‘body language’ sahaja. Persefahaman kami tinggi.

“Sampai hati tak beritahu tuan tukar. Saya dapat tahu dari orang lain”. Aku pernah larang dia memanggilku “tuan” tapi dia tak berganjak. Anak Raub keturunan Mat Kilau ini memangnya begitu. “Kenapa pulak tukar?” Soalan itu tak berjawab tetapi aku meminta maaf kerana sukar memberitahu orang yang rapat tentang pertukaranku ke SHAKS.

Tahun 2009 ialah tahun yang paling mencabar dalam kami menangani masalah disiplin. Murid lompat pagar pada Hari Guru dirakam aksinya oleh jurugambar (cari makan) Kosmo! (geram juga apabila tahun 2011 gambar yang sama keluar dalam Utusan Malaysia dengan catatan “baru-baru ini di Kuantan”).

Tahun 2009 jugalah beberapa insiden murid bertindak agresif melawan, mencabar dan mengutuk guru. Mercun dibakar dalam kawasan sekolah oleh murid juga menjadi perkara yang boleh dijangkakan. Letusan mercun di tempat parkir motosikal, di koridor dan belakang blok tak perlu tunggu Tahun Baru Cina atau Hari Raya. Melepak dan ponteng di Dewan Orang Ramai Bukit Rangin juga perkara biasa dan jadi dos harian kami guru disiplin. Baling tepung dan air dalam plastik atau belon? Sakit mata dan hati.

Diam-diam aku bertekad “memerangi” semua itu.Che Noor turut membantu kerana sesekali aku bawa “potensi-potensi samseng” untuk “dibasuh”. Aku menghargai bantuannya yang turut “mengajar”. Dia juga sedia membantu murid yatim dan miskin untuk menikmati hidangan waktu rehat dengan percuma atau dengan bayaran yang amat minimum.

Aku pernah mewar-warkan tawaran meminta bantuan ahli komuniti setempat yang “gedebe”, “samseng” atau kaki pukul yang menghormati institusi sekolah serta guru agar “menangani” atau “mengajar” murid-murid yang “bermusuh” dengan guru. ‘Fighting fire with fire’ kadang-kadang berkesan. Sony Chiba, pelakon Jepun yang terkenal dengan watak ninja pernah berkata, “Only a ninja can kill a ninja!”

Aku juga bertekad mengajar murid-murid kelasku yang “malas tahap Gaban”, enggan memberi respon positif kepada nasihat dan suka tidur dalam kelas dengan membawa mereka berjumpa pekerja swasta (pembersihan) dan pengawal keselamatan (jaga). Aku terangkan dengan jelas bahawa kami perlukan bantuan untuk menasihat "anak-anak" itu.

Ada kebimbangan yang mereka (pekerja) enggan dan rasa direndahkan tetapi maklumbalas mereka positif. Kami berkongsi amanah dan tanggungjawab atas umat. Bahkan aku menuntut murid mengagumi mereka kerana usaha halal dan mulia di sisi agama.

Aku dapati motivasi begini berkesan kerana biasanya dalam dua tiga ayat sahaja mereka mampu menyampaikan mesej yang impaknya jelas. “Kalau awak malas belajar, esok kerja macam mak ciklah; menyapu sampah” atau “Orang kerja 8 jam, aku kerja 12 jam. Engkau larat kerja macam aku? Gaji aku …” ialah antara mesej ‘brutal truth’ yang memeranjatkan murid yang terlibat. Tiada skrip. Tiada pertemuan yang dirancang atau diraptai. ‘Straight and raw!’

Perhimpunan mingguan Isnin juga menjadi medan bagiku melancarkan perang psikologi atau “menjual” idea dan mendapatkan sokongan terhadap guru dan perlakuan positif yang menandakan budaya tinggi. Aku juga mengendalikan sesi perjumpaan dengan kumpulan sasaran; khususnya Tingkatan 3 dan 5 yang perlu disalurkan fokus mereka kepada cabaran peperiksaan awam.

Selepas lebih setahun, ‘hardcore’ yang menimbulkan masalah disiplin tidak lagi mampu merekrut ahli baru. Kami rasa sedikit aman walaupun tak pernah berasa selesa. Aku biasanya menawarkan 2 pilihan: Hormati guru atau keluar dengan hormat. “Skrip” contoh aku yang standard serta ‘killer questions’ yang aku kemukakan dalam dengan nada rendah (memujuk) tetapi serius agar setiap satunya dijawab:

1. “Cikgu kita macam ibu bapa yang hanya nakkan perkara yang baik untuk kita. Kalau kita tak dengar kata mereka di sekolah, tak ada siapa lagi yang nak tolong kita di sini.”
2. “Mari kita cakap lelaki sama lelaki. Ada makwe? Nanti nak kawin tak? Nak dapat anak kan? Macam mana nak jaga anak dara orang dan didik anak jika diri sendiri pun awak tak boleh jaga?”
3. “Awak tak suka cikgu tegur? Awak nak cikgu buat tak peduli? Ikut sukalah apa awak nak buat? Ini sekolah, kami cikgu. Awak rasa awak akan pandai kalau cikgu buat begitu?”
4. “Cikgu bukan musuh kita. Sekolah bukan penjara. Kalau awak tak dapat nak hormati guru kita, awak tak boleh belajar dengan mereka. Tak apa.Saya sedia bincang dengan ibu bapa awak supaya awak boleh cari cikgu yang awak boleh hormat. Cari sekolah yang awak boleh belajar. Sekolah mana? Saya boleh ‘call’ mereka sekarang.”
5. “Kalau awak nak bermusuh dengan cikgu saya, saya minta maaf. Kita jangan berkelahi. Saya tak boleh jadi pengetua awak. Mereka tak boleh jadi cikgu awak. Jodoh kita sebagai guru dan murid sampai di sini saja. Antara kita ada yang kena keluar dari sini. Saya atau awak?”

Semua itu dan beberapa eleman dramatik lain sentiasa aku gunakan bersama dengan ahli pasukan penyelesai masalah (‘trouble shooters’) iaitu En. Nasri (GPK HEM), Penyelaras Disiplin dan Guru-Guru Bimbingan dan Kaunseling.

Resipiku yang nyata ialah: Jika mereka memahami siapa mereka dan memahami kita, sebahagian masalah disiplin telah selesai. Bukan semua, sebab elemen persekitaran luar mereka seperti pengaruh sosial serta kekeluargaan turut mempengaruhi. Aku pernah mencatat pendekatan mendisiplinkan murid SMKBR berdasarkan karya Sun Tzu, “The Art of War” menggunakan “strategi menyerang” dalam ‘blog post’ bertajuk “War On The Undisciplined”.

Resipiku lagi: Urusan utama kami ialah P&P dalam kelas dan asasnya ialah disiplin dan akhlak terpuji.

Tahun 2011, kami tak perlu bantuan ala-ninja untuk menghadapi ninja. Kami tak perlu lagi mengiring murid dalam barisan sambil bersalam hingga ke pagar bagi memastikan tiada mercun diletuskan dalam kawasan sekolah. Kami tak perlu mengepung dan mencari murid di Dewan Orang Ramai pada pagi-pagi hari. Tiada lagi murid membazir tepung dan air yang amat berharga di Somalia dan Habsyah.

Tapi kami ada masalah-masalah dan cabaran baru bersama datangnya tahun 2011. Ada kalanya kami gagal selesaikan. Ada yang tak dapat dicegah. Ada yang jadi bubur. Tapi kami hadapi semuanya. Nash berdendang dalam "Pada Syurga Di Wajahmu": "Tuhan sengaja menduga kita, di mana kesabaran manusia..."

Aku masih belum menyelesaikan tugas di Bukit Rangin walaupun masanya dah tiba untuk beralih medan. Aku berdoa agar dapat berjumpa dengan watak pejuang seperti Che Noor dan pembantu yang lain di sana. Aku berdoa agar Allah menguatkan aliran darah pejuang keturunan sepupu Tok Gajah ini untuk menunaikan amanah menghadapi hari esok dan seterusnya hingga tiba ketentuanNya.

Sunday, 7 August 2011

The Final Curtain...Almost

Kata Cikgu Zarina, “… kena tulis dalam blog.” Sedang aku bagaikan separuh percaya dengan surat yang ditunjukkan Hajjah Haniliza sehari sebelumnya. Masanya sampai juga walau hati meminta ditangguh. Nampaknya jodohku bersama SMKBR akan berakhir.

Bukan aku tak pernah bertukar sekolah. Namun setiap kali menghadapi kenyataan takdir sebegini, perasaan tetap berkocak. Aku sering menyebut bahawa jika kita berkorban, rasa sayang akan timbul di mana saja kita berada. Guru yang tak sanggup memberi sepenuh hati takkan ada hati di tempat bertugas.

Seorang murid SMKBR pernah bertanya melalui sms tentang “smksb” (SMK Seri Bentong) yang masih aku gunakan dalam alamat e-mel. Aku membalas, “Kekasih lama mesti kenang”. SMKBR kekasih baru yang mesti diberi perhatian sepenuh hati. Allahyarhamah Saloma, Biduan Negara kita pernah menyanyikan bait-bait penuh syahdu:
“Kalau pinag masih muda, Rasanya kelat sudahlah pasti, Kalau hilang kekasih lama, Cari lain untuk ganti, mengapa dinanti.
Kasih yang dulu simpan dalam mimpi, Kasih baru simpan di hati.”

Kekasih ini juga akan terpaksa ditinggalkan. Boleh jenguk. Boleh tengok dari jauh. Bukan milik lagi. Untuk kusimpan dalam mimpi. Sebahagian mimpi itu ada dalam visi baru yang kami sama-sama bina tahun ini. Gurunya bakal menghayati tanggungjawab besar dari segi agama dengan mendidik mereka seperti anak-anak sendiri. Muridnya bakal menghayati nilai agama dan budaya tinggi. Aku juga mengharapkan satu hari nanti SMKBR akan menjadi Sekolah Rancangan Khas. GPS SPMnya bakal kurang daripada 4 pointer, PMRnya 1 pointer.

Masa 2 tahun 4 bulan amat singkat. Namun kami dah cuba yang terdaya untuk memberi fokus kepada murid dengan membaiki disiplin, mengurangkan ponteng serta menjaga kebajikan. Pada masa yang sama, strategi disusun untuk meningkatkan kualiti dan kuantiti pencapaian akademik. Aku cuba membina pasukan pengurusan yang serius dari segi professional dan merendah diri pada masa yang sama. Elemen PrOD yang aku bawa di SMKBR mula menampakkan hasil. Berbeza dengan SMK Seri Bentong, tiada label PrOD di sini. Aku cuba membudayakan keputusan dan penyelesaian masalah yang berasaskan realiti dan data. Kami cuba stabilkan imej Sekolah Kawalan 2. Kami mahu mencabar rekod sendiri dan membina imej yang bukan menjadi pesaing tetapi rakan yang membantu jika perlu. Kami masih banyak belajar dari sekolah yang cemerlang dan mencuba juga resipi sendiri. Program dan aktiviti untuk murid sehingga Jun 2011 sahaja sudah hampir menyamai semua yang diusahakan 2010.

Aku berasa keseronokan bertugas dalam giar 4 yang menghampiri 5. Ingin benar aku melihat hasil murid yang kami cuba menangi hati mereka dalam setahun dua yang lalu. Walaupu cabaran dan dugaan datang sesekali menggugat, kami cuba atasi dengan rasional dan berhemah. Ada kalanya stamina kami berkurang berbanding cabaran yang bertalu-talu, namun kami punyai personel yang dapat diharapkan. Aku belum sempat berterima kasih sepenuhnya kepada semua rakan dan sahabat di SMKBR ini.

Aku rasa bangga dan terharu apabila melihat individu tertentu mampu bekerja dan berkorban melebihi apa yang termaktub dalam tugas rasmi, mempamerkan sikap professional dan hemah tinggi sebagai kakitangan kerajaan yang berkhidmat dengan rendah hati sebagai penjawat awam yang bertugas untuk rakyat. Kami bukan wakil rakyat yang dilantik melalui pilihanraya, tetapi kami mahu menjadi pilihan di hati rakyat yang dikhidmati. Jika ada servis kami yang melebihi jangkaan pelanggan, kami rasa berpuas hati kerana berjaya membuktikan bahawa tidak sia-sia kerajaan melantik kami dan memberi pelbagai kemudahan. Kami ingin dikenali sebagai pegawai yang profesional dan bertanggungjawab.

Petang tadi aku merakam gambar pokok hiasan yang aku harapkan akan cantik sempurna pada hujung tahun ini. Pelik.Lazimnya di mana-mana sekolah yang akan aku tinggalkan, keadaan sekeliling akan kelihatan lebih indah. Cuma indahnya meruntun sayu. Jika dilayan renungan dan imbasan, rasa sedih akan bertamu. Aku fikir itu berpunca dari hasrat hati yang mahu melihat lebih daripada apa yang telah terdaya dilakukan. Rasa tak berdaya. Rasa banyak lagi yang boleh dan patut dilakukan.

Aku masih memikirkan contengan baru di tandas dan blok KH yang kumaklumkan kepada En. Nasri, program bersama Kaunselor Tn. Hj. Azhar dan Tn. Hj Aziz, Setiausaha Masjid Bukit Rangin. Pembentangan kurikulum tak dapat kuselesaikan seperti yang kami kehendaki serta pembentangan SKT Akademik SMKBR yang kujanjikan bersama Hajah Haniliza pada Isnin depan. Aku berkira-kira untuk berjumpa kumpulan murid lelaki, Tingkatan 3,5,2 dan 4. Aku masih fikirkan dapat memenangi hati lebih ramai murid untuk mendorong mereka ke sekolah; tanpa ponteng.

Kerja memang tak pernah habis kerana aku ada kerja. Kerja ini aku yang minta, Allah yang memberi, maka semestinya akan tetap ada. Mati nanti barulah kerja dunia ni tamat. The final curtain.

Terima kasih Cikgu Zarina. InsyaAllah sambung...

Saturday, 6 August 2011

Ceramah Ramadhan

Tarikh : 1 Ogos 2011
Penceramah : Ustaz Norman bin Mohd Nor
Tajuk : Ramadhan al-Mubarak

Murid lelaki

Murid perempuan

Pengawas bertugas

Pengerusi majlis, Ustz Sharifah Ruthpa'aiyah

Sebahagian guru-guru

Penceramah, Ust Norman b Mohd Nor

Bacaan doa

Khutbah Rasulullah s.a.w. Sempena Ramadhan

Wahai manusia! Sungguh telah datang pada kalian bulan Allah dengan membawa berkah rahmat dan maghfirah. Bulan yang paling mulia disisi Allah. Hari-harinya adalah hari-hari yang paling utama. Malam-malamnya adalah malam-malam yang paling utama. Jam demi jamnya adalah jam-jam yang paling utama.
Inilah bulan ketika kamu diundang menjadi tamu Allah dan dimuliakan oleh-NYA. Di bulan ini nafas-nafasmu menjadi tasbih, tidurmu ibadah, amal-amalmu diterima dan doa-doamu diijabah. Bermohonlah kepada Allah Rabbmu dengan niat yang tulus dan hati yang suci agar Allah membimbingmu untuk melakukan shiyam dan membaca Kitab-Nya.
Celakalah orang yang tidak mendapat ampunan Allah di bulan yang agung ini. Kenanglah dengan rasa lapar dan hausmu di hari kiamat. Bersedekahlah kepada kaum fuqara dan masakin. Muliakanlah orang tuamu, sayangilah yang muda, sambungkanlah tali persaudaraanmu, jaga lidahmu, tahan pandanganmu dari apa yang tidak halal kamu memandangnya dan pendengaranmu dari apa yang tidak halal kamu mendengarnya. Kasihilah
anak-anak yatim, niscaya dikasihi manusia anak-anak yatimmu. Bertaubatlah kepada Allah dari dosa-dosamu. Angkatlah tangan-tanganmu untuk berdoa pada waktu shalatmu karena itulah saat-saat yang paling utama ketika Allah Azza wa Jalla memandang hamba-hamba-Nya dengan penuh kasih; Dia menjawab mereka ketika mereka menyeru-Nya, menyambut mereka ketika mereka memanggil-Nya dan mengabulkan doa mereka ketika mereka berdoa kepada-Nya.
Wahai manusia! Sesungguhnya diri-dirimu tergadai karena amal-amalmu, maka bebaskanlah dengan istighfar. Punggung-punggungmu berat karena beban (dosa) mu, maka ringankanlah dengan memperpanjang sujudmu. Ketahuilah! Allah ta’ala bersumpah dengan segala kebesaran-Nya bahwa Dia tidak akan meng-azab orang-orang yang shalat dan sujud, dan tidak akan mengancam mereka dengan neraka pada hari manusia berdiri di hadapan Rabb al-alamin.
Wahai manusia! Barang siapa di antaramu memberi buka kepada orang-orang mukmin yang berpuasa di bulan ini, maka di sisi Allah nilainya sama dengan membebaskan seorang budak dan dia diberi ampunan atas dosa-dosa yang lalu. (Sahabat-sahabat lain bertanya: “Ya Rasulullah! Tidaklah kami semua mampu berbuat demikian. ”Rasulullah meneruskan: “Jagalah dirimu dari api neraka walaupun hanya dengan sebiji kurma. Jagalah dirimu dari api neraka walaupun hanya dengan seteguk air.”
Wahai manusia! Siapa yang membaguskan akhlaknya di bulan ini ia akan berhasil melewati sirathol mustaqim pada hari ketika kaki-kaki tergelincir. Siapa yang meringankan pekerjaan orang-orang yang dimiliki tangan kanannya (pegawai atau pembantu) di bulan ini, Allah akan meringankan pemeriksaan-Nya di hari kiamat. Barangsiapa menahan kejelekannya di bulan ini, Allah akan menahan murka-Nya pada hari ia berjumpa dengan-Nya. Barang siapa memuliakan anak yatim di bulan ini, Allah akan memuliakanya pada hari ia berjumpa dengan-Nya. Barang siapa menyambungkan tali persaudaraan (silaturahim) di bulan ini, Allah akan menghubungkan dia dengan rahmat-Nya pada hari ia berjumpa dengan-Nya. Barang siapa memutuskan kekeluargaan di bulan ini, Allah akan memutuskan rahmat-Nya pada hari ia berjumpa dengan-Nya.
Barangsiapa melakukan shalat sunat di bulan ini, Allah akan menuliskan baginya kebebasan dari api neraka. Barangsiapa melakukan shalat fardu baginya ganjaran seperti melakukan 70 shalat fardu di bulan lain. Barangsiapa memperbanyak shalawat kepadaku di bulan ini, Allah akan memberatkan timbangannya pada hari ketika timbangan meringan. Barangsiapa di bulan ini membaca satu ayat Al-Quran, ganjarannya sama seperti mengkhatam Al-Quran pada bulan-bulan yang lain.
Wahai manusia! Sesungguhnya pintu-pintu surga dibukakan bagimu, maka mintalah kepada Tuhanmu agar tidak pernah menutupkannya bagimu. Pintu-pintu neraka tertutup, maka mohonlah kepada Rabbmu untuk tidak akan pernah dibukakan bagimu. Setan-setan terbelenggu, maka mintalah agar ia tak lagi pernah menguasaimu. Amirul mukminin k.w. berkata : “Aku berdiri dan berkata: “Ya Rasulullah! Apa amal yang paling utama di bulan ini?” Jawab Nabi: “Ya Abal Hasan! Amal yang paling utama di bulan ini adalah menjaga diri dari apa yang diharamkan Allah”.
Wahai manusia! sesungguhnya kamu akan dinaungi oleh bulan yang senantiasa besar lagi penuh keberkahan, yaitu bulan yang di dalamnya ada suatu malam yang lebih baik dari seribu bulan; bulan yang Allah telah menjadikan puasanya suatu fardhu, dan qiyam di malam harinya
suatu tathawwu’.”
“Barangsiapa mendekatkan diri kepada Allah dengan suatu pekerjaan kebajikan di dalamnya, samalah dia dengan orang yang menunaikan suatu fardhu di dalam bulan yang lain.”
“Ramadhan itu adalah bulan sabar, sedangkan sabar itu adalah pahalanya surga. Ramadhan itu adalah bulan memberi pertolongan ( syahrul muwasah ) dan bulan Allah memberikan rizqi kepada mukmin di dalamnya.”
“Barangsiapa memberikan makanan berbuka seseorang yang berpuasa, adalah yang demikian itu merupakan pengampunan bagi dosanya dan kemerdekaan dirinya dari neraka. Orang yang memberikan makanan itu memperoleh pahala seperti orang yang berpuasa tanpa sedikitpun berkurang.”
Para sahabat berkata, “Ya Rasulullah, tidaklah semua kami memiliki makanan berbuka puasa untuk orang lain yang berpuasa. Maka bersabdalah Rasulullah saw, “Allah memberikan pahala kepada orang yang memberi sebutir kurma, atau seteguk air, atau sehirup susu.”
“Dialah bulan yang permulaannya rahmat, pertengahannya ampunan dan akhirnya pembebasan dari neraka. Barangsiapa meringankan beban dari budak sahaya (termasuk di sini para pembantu rumah) niscaya Allah mengampuni dosanya dan memerdekakannya dari neraka.”
“Oleh karena itu banyakkanlah yang empat perkara di bulan Ramadhan; dua perkara untuk mendatangkan keridhaan Tuhanmu, dan dua perkara lagi kamu sangat menghajatinya.”
“Dua perkara yang pertama ialah mengakui dengan sesungguhnya bahwa tidak ada Tuhan selain Allah dan mohon ampun kepada-Nya . Dua perkara yang kamu sangat memerlukannya ialah mohon surga dan perlindungan dari neraka.”
“Barangsiapa memberi minum kepada orang yang berbuka puasa, niscaya Allah memberi minum kepadanya dari air kolam-Ku dengan suatu minuman yang dia tidak merasakan haus lagi sesudahnya, sehingga dia masuk ke dalam surga.”  ( HR. Ibnu Huzaimah ).

Ihya' Ramadhan

Bersempena dengan kedatangan Ramadhan yang mulia, Panitia Pendidikan Islam dan Unit Bina Insan menggariskan beberapa aktiviti yang akan dijalankan sepanjang bulan iaitu:
  1. Tadarus Guru
  2. Tadarus Murid
  3. Teka Silang Kata
  4. Kuiz Ramadhan
  5. Radio Ramadhan
  6. Mari Kita Khatam Al-Qur'an
  7. Kilauan Kasih (derma/sumbangan)
  8. Tinta Ramadhan (karangan Bahasa Melayu)
  9. Buletin Ramadhan
  10. Ceramah Nuzul Qur'an
  11. Tazkirah Ramadhan (setiap Isnin menerusi NILAM)
  12. Solat Hajat & Bacaan Yaasin (setiap Jumaat)
  13. Majlis Berbuka Puasa
  14. Majlis Khatam Al-Qur'an & Salam Aidilfitri
Sedikit untuk dikongsikan....

Adab Di Bulan Puasa

Setiap orang yang mengerjakan ibadah puasa perlu mematuhi beberapa peraturan dan adab yang boleh menyempurnakan ibadah tersebut. Antara yang terpenting adalah:

1. Menjaga lidah daripada berdusta, mengumpat dan mencampuri urusan orang lain yang tiada kena-mengena dengannya;

2. Memelihara mata dan telinga daripada melihat dan mendengar perkara yang dilarang oleh syarak dan yang sia-sia;

3. Mengawal perut daripada merasai makanan dan minuman yang haram atau yang mengandungi unsur syubhat terutama ketika berbuka dan berusaha sedaya mungkin untuk menghasilkan pemakanan yang halal lagi bersih.


4. Berusaha menjaga kesemua pancaindera dan anggota tubuh badan daripada mendekati atau melakukan maksiat dan perkara yang sia-sia. Dengan demikian ibadah puasanya akan suci dan sempurna. Terdapat ramai yang memenatkan diri dengan berlapar dan berdahaga, membiarkan diri terdorong kepada perlakuan dosa dan noda, kerana itu puasanya rosak binasa dan keletihannya tidaklah berbaloi sebagaimana maksud sabda Rasulullah s.a.w.: Ramai yang berpuasa tidak mendapat ganjaran daripada puasanya melainkan lapar dan dahaga. (Riwayat an-Nasaei)

Meninggalkan maksiat menjadi kewajipan kepada seluruh orang Islam sama ada mereka sedang berpuasa atau tidak. Apatah lagi bagi yang berpuasa, ia lebih dituntut dan diwajibkan. Sabda Rasulullah, Puasa itu adalah ‘perisai', sekiranya seseorang daripada kalangan kamu sedang berpuasa janganlah dia bercakap kotor, melakukan keburukan dan berbuat bodoh. Jika ada orang lain yang mengejinya atau cuba memeranginya maka hendaklah dia katakan kepada orang itu: “Saya sedang berpuasa.” (Riwayat Bukhari dan Muslim);

5. Jangan membanyakkan tidur pada siang harinya dan makan pada malamnya, bahkan bersederhanalah pada kedua-duanya bagi menyelami kejerihan lapar dan dahaga. Dengan demikian sanubarinya terkawal, keinginan nafsunya kurang dan hatinya ceria. Itulah rahsia dan intipati puasa yang perlu dicapai;

6. Jauhkan diri daripada mengikut dorongan nafsu ketika berbuka dengan beraneka jenis makanan yang lazat-lazat. Sebaik-baiknya adat makannya sama sahaja pada bulan puasa dan bulan-bulan yang lain.

Sepatutnya orang yang berpuasa mengurangkan kadar pemakanannya sehingga terserlah kesan puasa itu kepada dirinya. Kekenyangan adalah punca kelalaian, kealpaan, keras hati dan malas untuk taat kepada Allah s.w.t..

Terdapat ulama yang mengungkapkan kata-kata berikut: “Sekiranya perutmu kenyang anggota-anggota lain akan lapar (akan menurut turutan nafsu) tetapi sekiranya perutmu lapar kesemua anggotamu akan kenyang.”

7. Tidak menyibukkan diri dengan urusan duniawi pada bulan Ramadan, bahkan mengambil kesempatan bagi beribadat kepada Allah dan mengingati-Nya sebaik mungkin. Justeru, dia tidak melakukan perkara duniawi melainkan sekadar keperluan hariannya atau kepada mereka yang berada di bawah tanggungannya. Demikian yang selayaknya dilakukan pada bulan Ramadhan yang mulia ini sama seperti pada hari Jumaat yang sepatutnya dikhususkan bagi amalan akhirat;

8. Mempraktikkan amalan sunah seperti segera berbuka apabila masuk waktunya, berbuka dengan buah tamar (kurma) dan jika ia tiada memadailah dengan segelas air serta melambatkan makan sahur.

Nabi s.a.w. berbuka dahulu sebelum Baginda mengerjakan solat Maghrib. Sabda baginda: Umatku sentiasa berada dalam keadaan baik (berkat) selama mana mereka mempercepatkan berbuka (apabila masuk waktunya) dan melambatkan makan sahur. (Riwayat Bukhari dan Muslim);

9. Menyediakan makanan berbuka kepada orang yang berpuasa sekalipun dengan beberapa biji tamar atau segelas air. Sabda baginda s.a.w.: Sesiapa yang menyediakan makanan berbuka bagi orang yang berpuasa baginya ganjaran seumpama pahala orang yang berpuasa tanpa mengurangi sedikitpun pahalanya (orang yang berpuasa). (Riwayat al-Baihaqi dan Ibnu Khuzaimah)

10. Memenuhi malamnya dengan amalan sunat seperti solat terawih, witir dan sebagainya.

Adalah dinasihatkan kepada para imam supaya tidak mempercepatkan solat terawihnya seperti mana amalan kebiasaan di masjid dan surau.

Perbuatan tersebut menjejaskan mutu ibadat solat tersebut kerana meninggalkan ‘wajib-wajib' solat seperti meninggalkan tomakninah semasa rukuk dan sujud, mencacatkan bacaan al-Fatihah sebagaimana sepatutnya lantaran ingin kecepatan dalam mengejar waktu sehingga menyebabkan makmum di belakang tertinggal rukun-rukun penting dalam solatnya. Amalan terawih seperti itu adalah tidak sempurna dan berkurangan pahalanya.

Oleh itu berwaspadalah terhadap cara demikian dengan kembali mengamalkan ibadah solat seperti waktu-waktu lain, menyempurnakan kiam, bacaan al-Fatihah, rukuk, sujud, khusyuk, hadir hati dan semua peradaban solat dan rukunnya. (Sumber: anizyn.blogspot.com)

Monday, 1 August 2011

Ramadhan Kareem

Islam Wallpaper For Ramadan Kareem

Selamat datang Ramadhan!
Selamat datang bulan yang penuh keberkatan dan rahmat.
Bulan diturunkan Al-Qur'anul  Kareem.
Bulan yang di awalnya keampunan,
di pertengahannya kemaafan,
dan di akhirnya kebebasan dari api neraka Allah.

Ramadhan Kareem!