MENGENALI SMKBR

SMK BUKIT RANGIN
25150 KUANTAN
Tel : 09-536 6235
Faks : 09-536 1457
Emel : cea4081.smkbr@gmail.com
Tagline : BRASS SUPERB
Slogan : Kejayaan Milik Setiap Murid
Moto: Cendekia, Etika, Terampil
Visi : Sekolah Berkualiti Melahirkan Modal Insan Yang Unggul Menjelang Tahun 2025
Misi : Mengembangkan Potensi Individu Melalui Sistem Pendidikan Berkualiti dan Holistik
SELAMAT HARI GURU 2023-GURU INSANI PEMANGKIN GENERASI MADANI

Thursday 30 June 2011

Ada Apa Di Bilik Pengetua?

Bukan. Soalan itu bukan berkaitan elemen fizikal: benda, barang, alat atau peranti. Bagiku, menghias, 'upgrade', mengecat semula, menukar itu ini di bilik pengetua adalah dalam kedudukan yang terakhir dalam senarai.

Ada benarnya juga apabila pengetua melakukannya untuk memberi keselesaan, ketenangan minda untuk bekerja dengan motivasi atau "ummph" atau 'zest'. Kurangkan stress apabila balik ke bilik selepas menyelesaikan tugas yang meletihkan. Bilik pengetua sedemikian akan menjadi satu tempat rehat, berundur atau 'retreat' yang mampu mengecas semangat, menyuntik tenaga baru.

Tapi aku jarang berada lama di bilik. Jika ada pun, untuk berunding atau menyiapkan laporan atau menandatangan dokumen yang bertimbun.

Orang lebih berminat nak tahu apa yang sedang berlaku apabila "pelanggan" masuk ke bilik bersama isu hangat, masalah besar-besar, perkara serius-serius atau seumpamanya. Ada yang sulit, rahsia, FYEO (For Your Eyes (& Ears?) Only)dan ada yang biasa-biasa, mengujakan, menyeronokkan dan juga lucu.

Sebelum cuti Jun yang lalu aku pernah menceritakan kepada Mesyuarat Pengurusan bagaimana aku menyediakan diri secara mental dan spiritual sebelum menghubungi (telefon) penjaga yang tidak puas hati dengan insiden tertentu di sekolah. Reaksi pertama terima berita sensasi biasanya terkejut ('shock' - jarang yang syok) yang diikuti dengan cubaan memahami situasi, mohon maaf (jika patut), melahirkan rasa kesal, meringkaskan tindakan atau proses yang akan diambil, janji menghubungi semula untuk memberi maklum balas secepat yang munasabah dan terima kasih kerana membantu sekolah.

Semua reaksi tersebut amat penting bagiku dan mesti disampaikan setulen dan seyakin mungkin. Dalam ayat-ayat ringkas dan tepat. Berpura-pura, mengelak,berbohong dan seumpamanya yang tak tulen akan segera atau kemudiannya diketahui juga. Jangan nak memandai bercakap atau berjanji yang tak dapat ditunaikan!

Suasana bilik pengetua akan lebih hangat jika yang datang itu menyinga atau "merimau". Dato' A Rahim Noh (mantan pengetuaku dan Pengarah JPNP)pernah berpesan agar pelanggan yang masuk ke sekolah dalam keadaan marah akan kemudiannya keluar dengan senyum (puas hati). Pengalamanku membuktikan bahawa ada yang mudah, sukar dan ada yang gagal dilaksanakan. Tergantung pun ada. Gantung tak bertali, salai tak berapi kata orang dulu-dulu.'Undecided'. Rumusannya seperti kata orang saham:"Ditutup bercampur-campur".'Win most and lose some'. Jangan terpedaya, ada kalanya di hadapan kita nampaknya selesai tetapi tidak demikian. Orang mungkin segan dan menghormati kedudukan pengetua, tetapi itu tidak menjamin kepuasan hati mereka.
Beberapa hari lalu, 3 murid dihantar masuk ke bilikku. Senarionya tak sehebat berdepan dengan ibu bapa atau penjaga tetapi tetap memerlukan semangat dan stamina. Tiada yang boleh dipandang ringan. Lebih-lebih lagi pelanggan yang tidak puas hati ialah guru-guru kita yang gigih dan prihatin. Kesnya?

Bersambung...

1 comment: