PENGENALAN
Dalam usaha untuk meningkatkan prestasi PEMIMPIN PELAJAR dari segi kepimpinan, sahsiah dan akademik, kita sedia maklum bahawa golongan ini memainkan peranan penting dalam mencapai hala tuju sesebuah persatuan. Oleh itu, mereka perlu dibimbing sebaik-baiknya bukan sahaja dari segi kepimpinan tetapi juga pemupukan rohani, emosi, jasmani, sosial, dan intelek.
Kebanyakan pemimpin kecil ini masih kurang menyedari matlamat serta hala tuju, mempunyai keyakinan diri yang rendah, konsep kendiri yang longgar, dan kurang menjiwai ciri-ciri kepimpinan yang boleh dibanggakan.
Atas dasar inilah, maka satu program motivasi dan kepimpinan untuk golongan ini perlu diadakan sebagai salah satu usaha mempertingkat pembangunan sekolah secara keseluruhan.
MATLAMAT
Melahirkan pemimpin pelajar yang mampu memimpin persatuan yang dipegang bagi mencapai kecemerlangan berpersatuan selaras dengan visi dan misi sekolah.
OBJEKTIF
1. Menyuntik semangat, keyakinan, kesabaran dan semangat bekerja dalam diri pemimpin-pemimpin muda.
2. Memberi pendedahan sebenar kaedah bekerja dalam satu pasukan untuk kejayaan organisasi.
3. Memberi kesedaran tentang sumbangan dan potensi diri yang perlu ditonjolkan dan menjadi sumber kejayaan.
4. Menguatkan mental dan fizikal pemimpin untuk berfikiran positif dan mengikis fikiran negatif jauh dari diri mereka.
TEMA
“Merintis Generasi Kepimpinan Cemerlang”
PENGANJUR
- Unit Hal Ehwal Murid
- Unit Kokurikulum
15 & 16 Jun 2012 (Jumaat & Sabtu)
TEMPAT
SMK Bukit Rangin Kuantan
SASARAN
150 orang:-
· Pengawas Sekolah
· Pemimpin Persatuan/Kelab, Unit Beruniform, dan Sukan/Permainan
· Ketua Kelas / Penolong Ketua Kelas
· Pengawas Pusat Sumber
SUMBER TENAGA
1. Fasilitator Kolej Islam Sultan Ahmad Shah (KIPSAS) Kuantan
2. Penceramah Jemputan
3. Guru-guru SMK Bukit Rangin
4. Pengawas Tingkatan 5
4. Pengawas Tingkatan 5
Kumpulan Terbaik:
- Kumpulan 10 (Masyitah)
- Kumpulan 1 (Saifullah al-Maslul)
- Kumpulan 3 (Istiqamah)
Peserta Terbaik:
- Lelaki : Danial Amin bin Khalili
- Perempuan : Umi Munirah binti Mohd Shukri
No comments:
Post a Comment