MENGENALI SMKBR

SMK BUKIT RANGIN
25150 KUANTAN
Tel : 09-536 6235
Faks : 09-536 1457
Emel : cea4081.smkbr@gmail.com
Tagline : BRASS SUPERB
Slogan : Kejayaan Milik Setiap Murid
Moto: Cendekia, Etika, Terampil
Visi : Sekolah Berkualiti Melahirkan Modal Insan Yang Unggul Menjelang Tahun 2025
Misi : Mengembangkan Potensi Individu Melalui Sistem Pendidikan Berkualiti dan Holistik
SELAMAT HARI GURU 2023-GURU INSANI PEMANGKIN GENERASI MADANI

Tuesday, 9 August 2011

Program Bulan Membaca 2011


UNIK. Begitulah yang boleh dikatakan dengan program Bulan Membaca yang dilancarkan pada Isnin 8 Ogos baru-baru ini di Dewan Bitara. Semua murid dan guru dibekalkan satu naskhah bahan bacaan dan diberi masa 10 minit untuk mentelaah bahan tersebut. Suasana di dewan menjadi sunyi seketika. Semua mata tertumpu kepada bahan bacaan yang dibekalkan. 10 minit berlalu. Masing-masing, guru dan murid, sama-sama menuggu giliran (sekiranya terpilih) untuk membaca atau membuat resensi tentang bahan yang dibaca. 3 orang murid dan seorang guru bertuah telah selesai membuat tugasan masing-masing, dengan cara tersendiri. Ada juga yang diiringi dengan `sound effect' orang selsema. Simple tetapi menghiburkan dan bermaklumat. Walau bagaimanapun, semuanya boleh dan mampu walaupun semua murid yang `terpanggil' itu tidak pernah berucap di khalayak pun. Mungkin program sebegini boleh menjadi titik tolak mencungkil bakat terpendam dan terperam.
          Bulan Membaca bertujuan menggalakkan aktiviti membaca dalam kalangan warga sekolah terutamanya anak didik yang memerlukan ilmu pengetahuan dari semasa ke semasa. Bulan membaca  peringkat kebangsaan dipelopori oleh Perpustakaan Malaysia dan disokong sepenuhnya oleh Bahagian Teknologi Pendidikan Negeri di bawah Kementerian Pelajaran Malaysia.  
            Aktiviti-aktiviti yang akan dijalankan sepanjang Bulan Membaca
1.   Pelancaran Bulan Membaca
2.   Ulasan buku/artikel
3.   Pertandingan peminjam buku terbanyak
4.   Pertandingan teka silang kata
5.   Pertandingan menghias sudut bacaan kelas

No comments:

Post a Comment